předpřítomný čas

Předpřítomný děs? Co to PROBOHA je?

Mnozí studenti nemají předpřítomný čas rádi. Co nemají rádi! To je slabé slovo. Všechna více či méně nelichotivá slova na adresu předpřítomného času, jsou odposlechnuta z praxe. Kdybyste to nevěděli, je to zlo, hrůza, děs, mrcha a zrůdnost, dvacetihlavá saň a naprosto ZBYTEČNÁ věc.

To vše už jsem slyšela. Ale protože jsem léty a studenty rozličných nátur zocelená lektorka, pousměji se a jdeme na to, chlapci a děvčata. Já ten čas mám moc ráda. Protože je to vždy pro studenty výzva a výzvám je třeba postavit.

Present perfect – předpřítomný děs

Pro ty, kteří ještě neměli tu čest, je to čas, který v češtině nemáme. Máme přítomný, minulý, budoucí a tak dále, ale co ten předpřítomný? Panebože!!! Bydlím v Praze deset let. Petr už odešel. V obou těchto větách, jedné v české přítomnosti, druhé v české minulosti, použijeme anglický present perfect a pak se v tom má chudák student vyznat…

předpřítomný čas

Kromě této první záludnosti, že ho v češtině nemáme, tudíž neznáme a nechápeme, tak je tento čas oproti prosťoučkému minulému, kterému jde jenom o tom, co jsem dělal včera a minulý týden a před pěti lety a to je vše, je tato ohavnost tak obsáhlá z hlediska počtu každodenních situací, kdy se používá. To snad není možné, kroutí hlavou studenti.

Mnozí, aby se mu během učení angličtiny vyhnuli, svorně tvrdí, že tento čas nikdo v anglicky mluvících zemích nepoužívá. Je to taková okrajová záležitost, jen pro vyvolené. Patrně nějaké intelektuály, kteří už neví, co roupama, tak si z nudy pohovoří v předpřítomném čase a je jim líp.

Je pravda, že tento čas, na rozdíl od jiných, přidělává studentům vrásky hned, jak se s ním poprvé setkají a pokud se rozhodnou touto cestou jít, nezbaví se ho léta letoucí.

předpřítomný čas

Pro mě, jako lektorku angličtiny praktikující léta v komerční sféře, je to takový prubířský kámen, který rozděluje studenty na ty, kteří to vydrží a jdou dál a ty, kteří ne. Je to totiž, jak ví všichni lektoři AJ, běh na dlouhou trať.

Pokud student potká poprvé předpřítomný čas, obvykle mu neřeknu, že pokud se rozhodne s touto saní utkat, tak, aby ho lehce a s jistotou v každodenní komunikaci používal v jeho plném rozsahu, tak to bude trvat léta. Yes.

Už jste to v předpřítomnosti pochopili?

 Vzhledem k tomu, že učím tak dlouho, už se mi jako lektorce poštěstilo, že někteří mí letití studenti začali od píky znáte to : Have you ever been to Italy? a společně jsme se všemi zákoutími prokousali, tak, že tento čas znají a pozor: POUŽÍVAJÍ. Sami a zcela dobrovolně. Nádhera.

Takového používání – myšleno, že student sám od sebe z pusy vypustí větu v předpřítomném čase – má své fáze, jejichž délka se odvíjí od pilnosti studenta a intenzity jeho snahy se to naučit, tudíž trvají různě dlouhou dobu.

Předpřítomný kolotoč má své fáze

fáze 1…

… je seznamovaní studenta s jednotlivými „situacemi“, kdy tento čas použít. Tady se můžeme pohybovat mezi pár měsíci až po léta. Záleží s jakou vstupní znalostí jazyka studenta dostanu do pucu. Zda už se kolem něj present perfect mihnul nebo ne.

fáze 2…

Poté, co si chroustáme jednotlivé situace a do nekonečna vysvětlujeme, je tato fáze, kdy já donekonečna občasně opravuji a upozorňuji studenta, že v pěti větách z deseti, které řekl, by měl být použit právě náš milovaný present perfect. Student se diví a nechápe, co si to ti Britové a spol. vymysleli za hrůzu.

fáze 3…

Student tu a tam, poté co vyřkne větu, společně s mým zdviženým obočím či určitým zvláštním pohledem, který má cosi naznačit, pochopí, že ta věta, kterou právě vypustil z pusy, úplně správná není a protože žádný JINÝ NORMÁLNÍ čas ho nenapadl, řekne: Ježíš, to je zase tamto, že jo? Já: Yes.

předpřítomný čas

fáze 4…

Tato fáze mi dělá největší radost. Navazuje pochopitelně na fázi 3 a liší se od ní, co do času, opravdu o vteřiny. Student vypustí větu z úst a vteřinu předtím, než se já nadechnu a začnu zdvihat obočí, student okamžitě vykřikne: To je tamto, že jo ?

Pozor: oproti fázi 3, kdy je student vysloveně zpruzelý nad tím otravným všudypřítomným časem, je to tento výkřik téměř veselý a rozhodně motivační. Proč? Protože SÁM poznal, že to JE TA VĚTA, kde má present perfect použít. Sláva. To se lámou ledy a boří hranice.

fáze 5…

Tato fáze je už veselejší, ale nejdelší ze všech. Je to makačka, tvrdá práce a zase práce. Rozpoznání této mrchy mezi časy, že je to ona a zjištění, že tento čas je tak mooc in everyday English používán, je k nevíře.

 Neklesejte ale na duchu. To, aby člověk předpřítomný čas s lehkostí a samozřejmostí používal, nějakou dobu trvá. To je pravda, ale nechci případné namotivované studenty odrazovat, to není můj styl.

Já stále studenty chválím a povzbuzuji. To je jeden z mých úkolů. To je moje práce. A já ji miluju.

Krásný den všem a sil a elánu do nových výzev.

Klára❤

Milí lektoři cizích jazyků, nezapomeňte sledovat aktuální témata a termíny ONLINE WORKSHOPŮ. Nechcete už učit jen pro jazykovku a chcete se postavit na vlastní nohy? Jukněte ZDE⭐

Je lektorka a blogerka. V současné době píše dva blogy. Jeden se věnuje tématům etikety, komunikace a osobního rozvoje ( Lady Etiquette) V návaznosti na témata blogu pořádá kurzy pro veřejnost na téma: Perfektní první dojem aneb jak zapracovat na svém charismatu. Druhý blog (Z deníku paní učitelky) čerpá z její dlouholeté praxe lektorky angličtiny a mentorky v oblasti jazykového vzdělávání. V tomto oboru se věnuje vzdělávání lektorů cizích jazyků. Pořádá pro ně online workshopy a webináře. Je autorkou jedinečného balíčku konzultací a služeb pro lektory cizích jazyků Chci svoji jazykovku, díky němuž podporuje lektory v práci na jejich projektech jazykových kurzů. Miluje četbu, kavárny, filmy, inspirativní osobnosti, Českou republiku a asi tak milión dalších věcí....❤
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.